Sunday, September 30, 2012

Pengalaman Bersalin





Bismillahirrahmanirrahim.... Alhamdulillah entry pertama sebagai seorang ibu.. hehe.. usia baby dah masuk 2bulan baru nak up entry.. kui2... almaklumlah anak sulung.. sampai hari ni duk rasa macam "eh, aku dah ada anak? " apapun, rasa macam hidup dah lengkap sekarang ni... eceli entry ni dah lama berkepok dalam draft tu.. tapi setengah jerk.. so hari ni mudah2an dapat la publish entry ni.. xlarat dah nak simpan. hakhak

al-kisah pengalaman bersalin saya yang pertama merangkap anak sulung... eh, nak start dari mana ni?? ngeeee~ ok2... 29 Julai hari tu bersamaan ahad.. lebih kurang jam 9 pagi saya tersedar dari tidur.. biasalah bulan puasa lepas sahur tunggu azan then lepas solat tidur la kan?? heee... oh, time tu saya adalah keseorangan dirumah berikutan *wah! suami ada kat tempat kerja..ok dia kerja hari tu. sedar2 dari tidur rasa macam nak yak je kan... duduk termenung la dulu... kot2 nak rasa apa pulak.. aleh2 bangun2 katil rasa semacam... jadi setelah diteliti petanda nak bersalin sudah keluar... perasaan time tu sanagt cool... call husband cakap ada turun darah plus lendir.. tapi sikit. saya yang sangat xsabar nak bersalin terus ajak husband pergi hospital.. kekeke... sebelum pergi tu siap mandi manda dulu... ok sangat rileks... sampai hospital doc cek bukaan jalan...

"ok memang tanda sudah ada tapi jalan xbuka lagi.. jadi awak balik dulu ye".... pasraaahhhh... jadi moh le kita balik dulu... masa kat rumah tengahari tu ada rasa sikit2 sakit tu... tapi buat derk je... lagipun xpandai nak set2 time kan, berapa kali rasa sakit dengan tempoh masa tu... tapi rasa sakit makin kuat bila nak ke petang... saya dah start timing.. mula2 xkonsisten sangat... kadang2 15minit sekali rasa sakit... kadang2 setengah jam... lepas tu teruuusssss 10minit sekali sakit... sampai la ke malam... 5minit sekali sakit.. baru saya tau, sakit tu sampai xboleh berjalan.. ate? macam mana saya nak amalkan petua mandi untuk kurangkan rasa sakit??? duduk xkena, baring xkena, berdiri xkena.... aiihhhhh... ok malam tu my sis ada datang ke rumah konon nak hantar adik saya sebagai teman kat rumah... aleh2 dia paksa pergi hospital dan malam tu jugak saya terus admit... walaupun bukaan baru 2cm..

malam 2 dalam ward memang saya xboleh tidur langsung... sakitnya hanya Allah saja yang tau.. eh, dan orang2 yang pernah merasainya.. hehe.. nak2 pulak husband xdibenarkan untuk teman.. oh ye, saya bersalin di hospital ampang.. layanan ok la.. 5bintang saya bagi untuk staff nurse di labour room! opss staff labour room saja ok.. haha.. ok sambung story.. rasa sakit masa kat ward tu memang saya sampai rasa nak operate saja.. jeles tengok patient lain yang sangat rilekssss menunggu saat untuk di operate.. siap berlari lagi dalam ward. huh! ok2 xpa.. pahala nih... hari Isnin, 30 Julai... rasa xtahan sangat sakit.. sampai merayu dekat doc... hehehe.. doc sangat baik sebab bagi semangat pada saya.. then dia cek bukaan jalan dah 4cm. yeay! boleh masuk labour room... tepat jam 2.30pm saya masuk labour room... alhamdulillah sepanjang saya menahan sakit dalam labour room tu husband sentiasa ada disisi... dia xputus2 bagi semangat pada saya... rasa bersalah pulak bila kenangkan balik dia kena marah sebab saya sakit sangat. hehe... maafkan ummi ye.. =P

tepat jam 6.05min petang bukaan dah 10cm.. dah tiba masa... dan pengalaman yang sangat berharga, xternilai rasanya saya bertarung nyawa hampir 3jam... menurut staff nurse.. kepala baby mendongak ke atas.. itu sebab baby macam susah nak keluar... dan akhirnyaaaaa... jam 9.08pm seorang bayi perempuan seberat 2.8kg telah selamat dilahirkan.. yeay! saya berjaya... syukur alhamdulillah... =) ... berkat 10 ramadhan... malam pertama saya seorang ibu yang tidur bersama baby disebelah..

thanks pada semua keluarga, sahabat, saudara mara yang mendoakan kesihatan dan kesejahteraan saya dan baby... sesungguhnya saya amat menghargai doa anda!

2 surat cinta:

miZz_nizZ said...

thniah bergelar ibuu dah..thniah!hehehe.syukur smuanya lncar.moga ibu n bby tu sihat.=)

Unknown said...

blogshop: http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com
HANYA RM1/pcs strip ujian kehamilan(pregnancy) dan ovulasi (kesuburan)
Syarat pembelian:
min 10pcs
Juga menerima pembelian pukal (100pcs keatas + potongan diskaun)
Boleh campur pregnancy + ovulation
kos penghantaran mula dari RM 3.50 ~ ke atas (ikut berat barang)
Kami akan cuba yang terbaik untuk meminimumkan kos penghantaran anda :)
sms:0122429082 (puan nor)
email: lovidoobidoo@gmail.com

 
© Copyright 2035 My Beautiful Journey
Theme by Yusuf Fikri