Friday, July 22, 2011

Pembangunan di Tanah Suci Mekah


assalamualaikum...selamat petang..di petang Jumaat yang mulia ni saya nak tunaikan permintaan pakteh ni..beliau mintak saya siarkan gambar2 pembangunan di Tanah Suci..katanya last pergi sana tahun 2009...walaupun secara rasmi saya dah habiskan entry Umrah..tapi xsalah rasanya nak up lagi..huhuu..eceli kat sana ulang alik pergi MH ke hotel ja..xbawak camera pun..kecuali masa ziarah n shopping..yelah..leceh nak bawak masuk MH walaupun xda kawalan yang ketat macam kat Masjid Nabawi tu...huhuuu..tetiba teringat kenangan dengan polis wanita di pintu Masjid Nabawi...segar di ingatan sampai ke saat ini..al-kisah....
first time menjejakkan kaki di Masjid Nabawi...entry lalu saya ada setori tentang syahdu di Subuh hari..menangis teresak2..sebelum nak ke masjid sebenarnya dah berbincang *bunyi macam serius* dengan omak2 sedara..nak bawak or x camera nih? makngah saya cakap takut xboleh bawak masuk..saya pun berfifkir sejenak..*duk tengok orang ambik gambaq dalam tu boleh jaaa...* ok bawak...maka dengan beg sandang saya tu..dalam tu ada camera siap dengan battery spare dan lens bagai..konon2 nak shoot jauh nih! *wakaka* ok lepas tu berjalan ke Masjid Nabawi..peristiwa first time jejak kaki tu di sini ye..
Bahagian wanita memang dikawal ketat..polis memang akan tunggu kat setiap pintu masuk...makanya memang berduyun2 lah manusia..menunggu giliran untuk masuk..saya ni dah la kecik..mak2 Arab memang xnampak pun saya ni...dan setelah puas dihimpit2 dan ditolak2 badanku serta kepalaku akhirnya tiba giliran saya untuk di check! my mom kat depan..dah lepas..tengah tunggu saya.. ok dia check. saya dengan jujurnya membuat pengakuan dekat polis wanita tu sambil dia bukak beg saya yang besaQ gedabak.. *camera faqot! baca :  alaaaaa...kamera je..hihihiii* terus dia cakap apa? *ibu! no camera!* hah! amik kau..apa aku nak buat ni?? nak pusing belakang memang xboleh orang tengah tolak..saya tengok mak..mak tengok saya..huhuuu..konon2 nak buat kerja jahat la ni..mak saya ke tepi pintu..nak pas la kataaaa..hahahaaa...sekali kena rampas! polis tu macam nak hayun kat luaq dah beg tuh..nasib saya sempat tarik balik..kuiikuiii...atenye..teman terpaksa la merempuh melawan arus manusia yang berduyun2 mengejar kekayaan ukhrawi itu..patah balik nak pi mana??? patah balik hotel simpan kamera..nasib hotel dekat dan kunci bilik pulak memang saya yang pegang...selamat disitu..bila nak masuk Masjid balik tengok my mom kat luar dengan muka resah dan gelisah mencari anak kesayangannya yang tidak hilang..hihiii...ok maka masuk la kami ke Masjid dengan selamatnya..pengajaran untuk bakal tetamu Allah yang nak ke Masjid Nabawi... NO KAMERA IN PROPHET'S MOSQUE! Hatta handphone yang ada kamera skalipun! kalau nak bawak jugak pandai2 la sorok ye...


hoho...long story..bersimpang siur jauh dari tajuk entry sebenar....dan setelah mengumpul semua gambar dari album my sis jugak..jom kita tinjau sekitar kawasan di Tanah Suci yang kini sedang giat membangun demi untuk keselesaan seluruh umat Islam yang datang ke Tanah Suci atas tiket TETAMU ALLAH!
















 ini kalau xsilap saya bangunan kerabat di raja..

 banyak kren..sedang membangun..





 sekarang kemudahan eskalator pun sudah disediakan..tapi xtersnap pulak.. =)

 kemudahan LRT dalam pembikinan

 tapi dah nak dekat siap rasanya..

 ini kalau xsilap saya..hospital..

 hotel untuk orang kenamaan..atau yang banyak duit..kalau saya better dalam khemah lagi..







belek2 balik gambar2 ni..aduh..rinduku pada Baitullah kembali bertaut....

2 surat cinta:

Unknown said...

wahhhh .. bertuahnya kamu ..

INTAN said...

Alhamdulillah...rezeki Allah bagi.. =)

 
© Copyright 2035 My Beautiful Journey
Theme by Yusuf Fikri